Spare ribs met barbeque saus

Het is tijd voor spare ribs van de smoker. Dit is echt een recept waar je de tijd voor moet nemen, maar uit eindelijk rijkelijk voor wordt beloond. In dit recept heb ik hickory chips en lokaal sinaasappel hout gebruikt (er zitten een aantal voordelen aan in Spanje wonen). Sinaasappel hout kun je vervangen door bijvoorbeeld kersenhout of een ander fruithout. Soms kom je fantastische recepten en kookboeken. Ik heb dit recept gebaseerd op het recept Memphis style wet ribs uit het kookboek Slow fire van Ray Lampe, zoals altijd heb ik hier mijn eigen draai aan gegeven. geniet er van. 

Het recept voor bbq saus die ik hiervoor heb gebruikt kun je verder op in mijn blog terug vinden. 

BBQ rup:

60 gram riet suiker
10 gram zout
2 eetlepels gerookte paprika poeder
1 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel peper
1 theelepel citroenpeper
1 theelepel gemalen koffie
1 theelepel gedroogde basilicum
1 theelepel komijn
1 theelepel curcuma

mix alles goed door elkaar.

Memphis style Wet spare ribs:

1 stuk spare ribs
70 gram bbq rup
50 ml bbq saus + een beetje extra voor bij het serveren

Verwijder het membraam van de achterkant van de spare ribs en snij eventueel het extra vet weg. Wrijf de spare ribs in met de rub, twee derde aan de bovenkant de rest aan de onderkant. Zet voor 30 minuten in de koelkast.


Bereid de smoker (of andere bbq) voor indirect op 115 graden. Ik heb houtskool gebruikt om het vuur aan te maken en daarna sinaasappel hout en hickory chips. Leg de spare ribs met het bot naar beneden op de smoker laat voor 2 uur roken. Voeg als het nodig is extra sinaasappel en hickory chips toe voor de rook smaak. Daar na 2 uur om en laat nogmaals voor een half uur liggen. Haal de spare ribs van de bbq en verpak ze in aluminiumfolie en leg nog 1 uur op de smoker. Haal van de bbq en verwarm ze nog even in een pan met de extra bbq saus.














Reacties

Populaire posts van deze blog

la trappe isid'or kloon

Boeuf bourguignon kamado style

Tomaat met tijm en parmazaanse kaas