Quadrupel en gambas al ajillo

Het wordt weer tijd voor een zwaarder bier. Dit keer heb ik gekozen voor een Quadrupel. Hiervan heb ik de helft op traditionele wijze vergist en de andere heft op een houten wijn vat. Dit vaatje van 8 liter kwam ik toevallig tegen en schoon gemaakt. Dit ga vaatje ga ik gebruiken om mee te kunnen experimenteren.


Ik had de ingrediƫnten voor dit bier besteld voordat het corona virus uit brak en de lockdown was ingesteld. in eerste instantie was het de bedoeling om het bier zwaarder te maken dan hij uiteindelijk geworden is, Het is nog steeds een bier geworden van 7,5%. Ik heb hier voor gekozen dat ik nog een bier kon brouwen met de restjes die ik nog heb (hierover later meer).



Recept quadrupel:

10 liter
Begin sg: 1.075
Eind sg: 1.018
alcohol 7,5%
22 IBU
63 EBC

Mout:
3 kg pale mout 73%
300g special w 7,3%

200g dark crystal 4,8%

200g caramunich 1 4,8%
400g rietsuiker 9,7%

Hop:
15g E.K. Golding, 60 min
5g E.K. Golding, 30 min
5g E.K. Golding, 10 min

Gist:

M-47 Belgian abbey

Zoals altijd ook dit keer een lekker recept. Dit keer heb ik gekozen voor gambas al ajillo.


gambas al ajillo:

500 gr tijgergarnalen
5 tenen knoflook
1/4 bosje peterselie
125 ml olijfolie
1 laurierblaadje
1,5 theelepel chilipeper poeder
grof zeezout

Begin met het pellen van de garnalen en het verwijderen van het darmkanaal. Dep daarna de garnalen droog. Snijd de knoflook in dunne plakjes en hak de peterselie fijn.
Verwarm nu de olijfolie in de pan en bak de knoflook samen met het laurierblaadje tot de knoflook bruinig wordt. Voeg nu de garnalen toe en de chilipeper. Roer dit 2 tot 5 min om tot de garnalen gaar zijn.

Serveer de garnalen zonder de laurier in een schaaltje en strooi hier de zout en de peterselie over.




Reacties

Populaire posts van deze blog

la trappe isid'or kloon

simplicity calls for great attention.

Boeuf bourguignon kamado style