recept Rosemary Triple

 Het is tijd voor een bier brouw recept. Een aantal maanden geleden heb ik via een collega een stuk grond in gebruik mogen nemen om om te toveren als moestuin. Het enige addertje onder het gras is dat het stuk grond in meer 10 jaar tijd niet is aangeraakt. Ik moest zelf me eigen weg maken naar het terrein toe. Na een aantal maanden hier aan het werk te zijn  kom ik "wilde" rozemarijn tegen. Wat gaan we hier mee doen? Bier brouw natuurlijk! 

Om dit te verwerken in een bier, heb ik gekozen voor een triple. Hierdoor hoop ik een iets meer kruidige tripel te krijgen. Hiervoor heb ik een ook een klein restje roggemout toegevoegd. De rozemarijn heb ik samen met de aroma hop de laatst 5 minuten van de kook toegevoegd.

In de brouwsel heb ik voor de eerste keer mijn nieuwe ph meter kunnen gebruiken om nauwkeuriger het ph te meten en dit als het nodig is met een pipet het nodige melkzuur toe te voegen om een op een ph uit te komen tussen de 5.2 en 5.5 (ik probeer meestal rond de 5.3 uit te komen). Dit heb ik gedaan zodat de eiwitten beter uitvlokken en een betere smaakstabiliteit te creëren.

Recept voor 12 liter rozemarijn triple:

Begin SG: 1.071
Eind SG 1.007
IBU: 27
EBC: 23

4kg pilsmout
0,50kg special w
0,50kg roggemout
0,300kg rietsuiker, laatst 5 minuten kook
0,100kg honing, laatst 5 minuten kook

24g saaz, 60 min
15g saaz, 5 min
5g rozemarijn, 5 min

1zakje mangrove jack m31 Belgian tripel

18l maish waten
3l spoel water

Recept is redelijk eenvoudig. aangezien de ph behoorlijk op schema lag heb ik het niet aangezuurd. Aangezien de rozemarijn wild groeit is deze vrij mild in geur en smaak, het kan zijn dat jou rozemarijn (vers of gedroogd) anders uitpakt.





Reacties

Populaire posts van deze blog

la trappe isid'or kloon

simplicity calls for great attention.

Boeuf bourguignon kamado style