pumkin ale en knoflookchampignons

Aangezien ik hier op het moment veel pumkin ale's vind, vond ik het tijd om er ook zelf een te gaan brouwen. Ik heb er voor gekozen naast de pompoen ook extra kruiden toe te voegen.

Eerst heb ik een halve fles pompoen geroosterd in de de oven. Dit heb ik  toegevoegd tijdens het  maischen.



Daarnaast heb ik voor het einde van de kook nog extra kruiden toegevoegd. Ik heb de laatst 10 minuten van de kook kruidnagel, nootmuskaat en een kaneelstokje toegevoegd om de smaak van de pompoen te bevorderen. Zo krijg ik een meer pompoentaart smaak aan mijn bier.

Recept 15 liter:

begin sg 1.052
eing sg 1.014
alcohol 4,7%
23 IBU
38 EBC

Mout:
Pale mout 85,4%
Caramunich 7,3%
Special w 4,9%
Dark crystal 2,4%
Halve geroosterde pompoen 30 min laten mee maischen

Hop:
10g E.K. golding 60 min
10g cascade 60 min
5g cascade 15 min

Gist:
fermentis s-04

Bij dit heerlijke bier heb ik lekker knoflook champignons gemaakt. Dit is het recept.
Recept voor gebakken knoflookchampignons:
450 gram champignons
5 el (spaanse) olijfolie
2 a 3 tenen knoflook (fijngesneden)
scheutje vers citroensap
zout en peper
4 el fijngesneden verse bladpeterselie
knapperig stokbrood
Veeg of borstel de champignons schoon en snijd de steeltjes af tot vlak onder de hoedjes. Snijd grote champignons in tweeën of in vieren.
Verhit de olijfolie in een koekenpan met dikke bodem, voeg de knoflook toe en fruit deze in 30 tot 60 seconden lichtbruin. Voeg de champignons toe en roerbak ze op hoog vuur tot ze alle olie uit de pan hebben opgenomen.

Draai het vuur laag en wacht tot het vocht uit de champignons is gelopen. Draai het vuur dan weer hoog en roerbak de champignons nog 4-5 minuten tot het vocht bijna is verdampt. Voeg wat citroensap en zout en peper naar smaak toe. Roer de peterselie erdoor en bak het geheel nog een minuut.

Schep de gebakken champignons in een verwarmd schaaltje en serveer ze gloeiend heet. Geef er stukken of sneetjes knapperig brood bij om het kookvocht mee op te deppen.

Gebakken knoflook-champignons









Reacties

Populaire posts van deze blog

la trappe isid'or kloon

simplicity calls for great attention.

Boeuf bourguignon kamado style