naranja pale ale en Albondigas

Ik ga weer terug een mijn Spaanse klassieker,de naranja pale ale. Maar dit keer hebben wij het recept aangepast. Ik heb de aroma hop vervangen naar de niew zeelandse hop: nelson sauvin. Ik blijf dit bier brouwen om dat het zo lekker is om van te genieten als je met lekker weer bij het zwembad zit. Gelukkig kan ik dat vaak doen sinds ik in Spanje woon.



Voor dit recept heb ik weer zelf geplukte sinaasappel schil gebruikt. Dit heb ik gedaan om het hem een stukjes frisser te maken en de gebruikte hop te versterken. Daarnaast moet het bier nog genoeg ruggengraat hebben van de mout.

Recept Naranja pale ale v3:

10 liter 
begin sg 1.051
eing sg 1.012
alcohol 5%
33 IBU
24 EBC



mout:3,75 kg pale mout 93,6%128g dark crystal 3,2%128g caramunich 1 3,2%


hop:
12g E.K. Golding 60 min12g 
E.K. Golding 30 min
7,5g Nelson Sauvin 30 min7g Nelson Sauvin 10 min
7g Nelson Sauvin 5 min
5g sinaasappel schil


Gist:
BRY-97 gist



Naast dit lekkere biertje wordt er ook nog lekker gekookt. Dit keer zijn het albondigas geworden. Heerlijke gehaktballetjes in tomatensaus.
Albondigas:

500 gr gehakt
1 ei
500 ml gezeefde tomaten
1/2 ui
peper en zout
2 teentjes knoflook
1 theelepel paprikapoeder
5 eetlepels paneermeel
olijfolie
1 rode peper
Begin met het gehakt. Voeg daar één ei, het paneermeel, één teen knoflook, de paprikapoeder, zout en peper toe. Meng dit met je handen tot alles goed gemengd is. Maak er daarna balletjes van.
Verhit nu de olijfolie in de pan en stop de gehaktballetjes in de pan. Bak deze mooi rondom bruin. Dit gaat het best als je begint met hoog vuur, als de balletjes dan een mooi korstje hebben zet je het vuur lager en laat je de gehaktballetjes verder garen.
Albóndigas en salsa de tomate



Reacties

Populaire posts van deze blog

la trappe isid'or kloon

simplicity calls for great attention.

Boeuf bourguignon kamado style